Wij gaan ook voor duurzaam! Maar wat vertellen we onze klant?
Ruim vier van de tien consumenten geven aan genoeg te hebben van reclame over duurzaamheid. Daar sta je dan met je goedbedoelde verhaal over een betere wereld. Hoe neem je de consument dan toch mee in je duurzame ambitie?
Eindelijk is iedereen intern overtuigd. Ook jullie gaan komende jaren werken aan een mooie duurzame missie. Een bedrijf anno 2019 kan niet langer ontkennen dat duurzaamheid een absolute randvoorwaarde is om te mogen ondernemen en als je het slim aanpakt straalt het ook nog eens heel positief af op je merk. Met een mooie presentatie heb je akkoord gekregen op je voorstel voor een duurzame aanpak binnen jullie organisatie, maar hoe gaat jullie klant hierop reageren? Hoe ga je je verhaal insteken? En wat ga je wel en niet vertellen? En hoe zorg je ervoor dat je straks niet alles terugkrijgt op je bordje? We zien regelmatig merken met een idealistische t-shirt campagne voor vrouwenrechten maar hoe staat het eigenlijk met de vrouwen die het t-shirt hebben gemaakt? Door deze impact cirkel rond te maken kan je de gestelde doelstelling wel bereiken.
“Daar sta je dan met je goedbedoelde verhaal over een betere wereld”
Communiceren over duurzaamheid biedt vele voordelen, maar het is ook complex. Uit het meest recente consumenten onderzoek (Dossier Duurzaam 2019) over duurzaamheid en communicatie blijkt dat de consument erg kritisch is over de duurzaamheidsclaims van bedrijven. Ruim vier van de tien consumenten geven aan deze claims te wantrouwen en genoeg te hebben van reclame over duurzaamheid. Dagelijks hebben wij te maken met deze vraagstukken. Heel interessant en juist hetgeen wat ons enthousiast maakt over ons werk. Want hierin zien wij kansen. Als impact denkers, hebben we in de afgelopen 10 jaar ruime ervaring opgedaan met het verankeren van duurzaamheid in de organisatie en het merk. En dat loont zo blijkt uit ook Dossier Duurzaam 2019:
“Consumenten (76%) vinden bedrijven sympathieker als ze daadwerkelijk bijdragen aan een duurzame wereld. Ruim een derde geeft aan daardoor een merk eerder te kopen en te blijven kopen. ”
En dit past in de langjarige trend dat steeds meer consumenten dit aspect mee laten tellen in hun aankoopgedrag. Het percentage steeg van 46% in 2018 naar 53% in 2019. Bijna 40% van de consumenten is bereid meer voor duurzaamheid te betalen.
“De kritische blik betekent dus niet dat consumenten duurzaamheid afwijzen, maar dat ze concrete bewijsvoering willen zien”, aldus de initiatiefnemers van Dossier Duurzaam 2019.
Communiceren over duurzaamheid. Hoe doe je dat?
5 tips uit onze praktijk en over onze aanpak:
1. IJsland is een eiland. Duurzaamheid niet!
Het verankeren van duurzaamheid in je merk gaat veel verder dan reclame. Allereerst goed om bewust te zijn dat een duurzame campagne nog niet direct jouw impact cirkel rondmaakt. Want hoe zorg je ervoor dat jouw inspanningen ook leiden tot maatschappelijke verandering? Aan de hand van onze ‘backwards impact thinking’ aanpak kun je monitoren dat al je activiteiten ook daadwerkelijk leiden tot de impact die je voor ogen hebt en dat kan tot hele interessante inzichten leiden die je strategie weer kunnen voeden.
“Zo zorg je ervoor dat de basis van jouw duurzaamheidsverhaal klopt en kun je iedere interne en externe vraag aan.”
2. Impact = Focus
Duurzame impact maken gaat over focus. Zorg dat je weet waar jij als bedrijf het verschil kunt maken. Ga niet massaal inspringen op plastic of het redden van de oceanen als dit niet is waar jij echt het verschil kunt maken. Aan de hand van onze impact matrix brengen we in kaart waar de risico’s in jouw sector, jouw stakeholders en jouw capaciteiten samenkomen: oftewel wat jouw impact focus moet worden vanuit je eigen kracht en vanuit de wensen van jouw belangrijkste stakeholders zoals werknemers, klanten, investeerders en leveranciers. Dit bespaart niet alleen tijd en budget, maar het zorgt er ook voor dat doelen behaald worden. Het maakt het overzichtelijker en ook geloofwaardiger. Voor ons is dit de enige manier om echt verschil te maken. Dagelijks zien we het succes hiervan terug bij onze klanten.
3. Raken versus bereiken
De focus in communicatie ligt nog vaak op bereiken maar in duurzaamheid gaat het des te meer over bezieling. Als de klant het voelt komt het draagvlak vanzelf. Om dit te realiseren hebben we de afgelopen jaren voor vele klanten het ‘Me, My World, Our World – model’ ontwikkeld en doorlopen. De drie werelden brengen de kern van je merk, de drijfveren van je belangrijkste doelgroepen en de meest relevante maatschappelijke thema’s samen om de sweetspot te ontwikkelen die uniek is voor jouw merk en wat ervoor zorgt dat jouw boodschap spot-on is voor jouw klant.
4. Vermijdt containerbegrippen
Duurzaamheid, MVO, groen – hoe je het ook noemt de klant heeft het vast al vaker gehoord en plaatst het al snel bij elkaar in een vergaarbak. Om maar even in de containerbegrippen te blijven: bij de donkergroene consument kan dit juist vruchten afwerpen omdat het keuzeproces versneld wordt. Aan de andere kant zijn zij juist degene die ook door zullen vragen (dus met alleen een containerbegrip kom je niet weg). Daarentegen is nog steeds het merendeel van de bevolking ‘lichtgroen’ en dat betekent dat zij liever op aangesproken worden met andere woorden. Woorden en een tone of voice die in hun belevingswereld passen en die ze raken (zie punt 3). Ter inspiratie kijk eens rond tussen de groeiende groep B Corps (waarvan wij er al een aantal mochten helpen) en hoe zij het aanpakken. Juist op het gebied van communicatie liggen zoveel kansen voor merken met een duurzame ambitie. Het is een kwestie van weten waar je de focus op moet leggen en in welke vorm je die focus het beste kunt gieten.
5. Vier de milestones
Duurzaamheid. Het heeft zijn tijd nodig, net als alle innovatie en verandering. Laat zien als organisatie welke stappen je maakt om te werken aan jouw duurzame ambitie (impact focus). Een tijdslijn kan zowel intern als extern transparantie bieden om het proces te volgen en dat creëert niet alleen vertrouwen en focus, maar ook begrip. Begrijp dat Rome niet in 1 dag is gebouwd, dat het complex is en vertrouw op jezelf. De milestones van deze reis zijn een mooie kans om te delen met je klanten. Denk hierbij ook aan Google’s Hero, Hub & Hygiëne content. Een aanpak die ook heel interessant is om voor je duurzaamheidscommunicatie in te zetten. Niet alles hoeft als een campagne (Hero moment) gecommuniceerd te worden. Op je website zorg je voornamelijk dat je antwoord geeft op de belangrijkste vragen (Hygiene content). En de milestones bieden daarnaast weer kansen om je klanten te betrekken bij wat je doet (Hub content). Zo creëer je een unieke en herkenbare heartbeat die past bij jouw merk en duurzame ambities.
Kortom, weet waar jij het verschil kunt maken met jouw merk, zorg dat je focust en duik in de wereld van je klant. Want duurzaamheid biedt zoveel kansen, zolang je het maar vanuit de kracht van je merk & mensen benaderd. Zo kun je het consumentenvertrouwen laten groeien, de sales laten toenemen en tegelijkertijd zorgen voor een betere wereld en toekomst. Daar wordt iedereen blij van.
Vragen? Get in touch! We kijken ernaar uit om samen meer positieve impact te creëren en je te ondersteunen in je duurzaamheidsreis..