3 vragen aan.. EverUse
Eén van de finalisten van de NRC Impact Award is EverUse. Een bedrijf dat circulair isolatiemateriaal van papierafval maakt. In Sneek heeft deze impact pionier haar productie opgezet in de eerste volledig circulaire fabriek ter wereld. Volledige eliminatie van reststromen en een ijzersterke business case, want wat upcycle-potentie heeft, behoudt waarde en die waarde ziet de consument ook terug. De producten dragen bij aan een afval-loze maatschappij waarin EverUse laat zien hoe het anders kan. Zij blijft eigenaar van en eindverantwoordelijke voor haar grondstoffen, die hun waarde behouden. Wat is het verhaal en de impact achter deze Nederlandse onderneming? Wij stelden EverUse 3 vragen.
Hoe is het idee voor EverUse en de focus op papier & isolatiemateriaal ontstaan?
“Er is sprake van een enorme restroom uit de industrie die kranten en tijdschriften maakt. Het probleem is alleen dat hier (giftige) inkt in verwerkt zit, wat upcycling moeilijk maakt. Er bleken echter ook enorme reststromen aan onbedrukt papier te bestaan, zoals krantenrollen of leftovers van drukkerijen. Een grote stroom “afval” waar we met EverUse een nieuwe identiteit voor hebben gecreëerd.”
“EverUse heeft een materiaal ontwikkeld met een enorme potentie, het is een mix van papier- en andere vezels die perfect is voor hergebruik en die we kunnen verwerken in isolatiemateriaal. Denk aan wanden, plafonds, vloeren, maar ook stoelen en andere producten. We hebben nu al een breed productportfolio, en gaan verder dan onze duurzame isolatiematten. Daarnaast heeft het materiaal de beste akoestische waarde ter wereld – dus het isoleert niet alleen warmte, maar ook geluid.”
Wat is de achterliggende boodschap van EverUse die jullie willen delen met de wereld?
“Onze economie is lineair en daar moeten we vanaf: een lineaire economie is een misleidings-economie. We hebben niet half door hoeveel slechte dingen er op de markt zijn. Bij EverUse verkopen we waarde: we moeten producten niet almaar goedkoper willen maken. Het is de daadwerkelijke waarde die belangrijk is en dat willen we neerzetten, tegen een goede prijs. In de huidige economie gaat er te veel geld naar marketing, sales en andere zaken die er niet toe doen.”
Wij willen eindgebruikers helpen de supply chain te veranderen. De markt wacht op de klant, en de klant wacht op organisaties die het voortouw nemen. Wat we nodig hebben is actie.
“Wij willen eindgebruikers helpen om de supply chain te veranderen. De markt wacht op de klant, en de klant wacht op organisaties die het voortouw nemen. Wat we nodig hebben is actie. Mensen zijn de verkeerde dingen belangrijk gaan vinden en het wordt tijd dat we ons dat gaan realiseren. Onze producten zijn 100% circulair en gemaakt uit resources uit onze directe omgeving. Geen slap verhaal, maar actie: werken, produceren en werkgelegenheid creëren. Dat is wat we nodig hebben. En zo hopen we anderen ook te stimuleren na te denken over het (her)ontwerp van producten.”
Hoe draagt de onderneming bij aan jullie onderliggende impact missie?
“Door van reststromen materialen te maken met een hoge potentie, zijn we tot bruikbare en kwalitatief hoogwaardige producten gekomen. Dit is onze basis. Onze productie vindt plaats in de eerste circulaire fabriek ter wereld, waar we laten zien dat reststromen niet nodig hoeven zijn. Ook de snijverliezen van oude matten, worden weer verwerkt in de nieuwe.”
“Wij vinden dat je als producent verantwoordelijkheid moet nemen voor wat je maakt: het gaat ook om een stukje verantwoordelijkheid. Cradle-to-Cradle: van de wieg tot het graf. Als je troep verkoopt, moet je ook voor de verwerkingskosten van het afval betalen. Als je goed nadenkt over het (her)ontwerp van je product, wordt niet alleen de klant, maar ook je bedrijf daar beter van. Op deze manier stappen we af van onnodige afvalkosten en daalt de kostprijs. EverUse is een pionier als het gaat om een werkbaar, circulair business model, zonder de poespas en zonder ons te verliezen in het verhaal: wij focussen ons op het doen en willen de impact die we nu al maken laten groeien en met zoveel mogelijk mensen delen!”.