Meet… Margreet! Onze nieuwe Brand Strategist.
Margreet is een merkstrateeg met een impact missie; dé reden dat ze onlangs is aangesloten bij team Rainbow. Hoe kun je jouw merk inzetten voor de verandering die je wilt zien in de wereld? Margreet is ervan overtuigd dat bedrijven hun invloed moeten gebruiken om sociale en/of ecologische veranderingen op de kaart te zetten. En daar komt haar expertise als Brand Strategist goed van pas! Met haar internationale ervaring in merkpositionering en merkactivisme en de juiste tools voor gedragsverandering helpt Margreet jouw merk in te zetten als platform voor verandering. Let’s bend history in the right direction!
Wat maakt impact branding voor jou leuker dan ‘gewone’ marketing?
Bedrijven hebben invloed – veel invloed in sommige gevallen -, en ik vind dan ook dat zij de verantwoordelijkheid hebben om deze invloed in te zetten als een force for good. We zijn ons inmiddels bewust van de uitdagingen die voor ons liggen. Als merk kun je je platform inzetten om bij te dragen aan de verandering die je wilt zien in de wereld. Dat is precies waar impact branding over gaat. Het gaat niet alleen om de klant aan te zetten tot duurzamere aankopen: maar je klant onderdeel maken van jouw impact missie. Door het inzetten van elementen uit de gedagspcyhologie kunnen we je helpen aan de juiste ‘gedragsknoppen’ te draaien.
Waarom is het als merk belangrijk om met impact branding aan de slag te gaan?
Zoals ik al eerder zei vind ik het simpelweg een verantwoordelijkheid. Daarnaast kom je denk ik als merk ook niet meer weg met een traditionele marketing boodschap die enkel gericht is op meer consumeren. Generaties zoals millennials en Gen Z laten dat soort merken steeds meer links liggen, ze verwachten meer. Dat zien merken ook en daarom is de stap naar ‘een sociaal thema’ aanhalen in je marketing uitingen een logische. Maar zo simpel is impact branding helaas niet.
Als je het als merk echt goed wil doen moet je ook impact doelen stellen en de resultaten van ‘marketing’ activiteiten niet meer meten aan de hand van bereik of engagement, maar op sociale of duurzame impact doelen. Je kiest bewust een bepaald impact thema wat past bij jouw merk, en nog beter; je gaat partnerschappen aan met NGO’s of non-commerciële organisaties die expertise hebben op het betreffende thema. Zo creëer je campagnes die écht ergens over gaan. En in combinatie met de juiste gedragsverandering tools krijg je mensen in beweging en kun je écht impact maken.
Wat hoop je toe te kunnen voegen aan het RC impact branding team?
We zien op dit moment dat veel klanten bij ons komen voor een duurzame strategie en vervolgens ook hulp bij de communicatie ervan willen. Maar ik zou het nog veel leuker vinden als we niet alleen grote merken kunnen helpen met vergroenen maar ook ‘kleine’ en groene startups groter kunnen maken door effectieve impact branding.
Wat vind je inspirerende merken op het gebied van impact branding?
Yoni (duurzame tampons en maandverband) vind ik een heel inspirerend merk op dit gebied. Naar mijn idee hebben zij echt bijgedragen aan het verminderen van het stigma rondom menstrueren. Simpelweg door het beestje bij de naam te noemen en menstruatie te laten zien as it is; bloederig. Soms wat messy soms sensueel. Daarnaast hebben zij vanaf het begin ervoor gekozen om echte vrouwenlichamen prachtig in beeld te brengen. Echte vrouwen mét haar, pukkels en stretchmarks, die menstrueren.
En natuurlijk Patagonia, een merk dat écht intrinsiek gemotiveerd is, succesvolle en verregaande campagnes neerzet op bijvoorbeeld het vlak van natuurbehoud. Wat ik daarbij met name ook knap vind is dat ze politiek dingen in beweging weten te krijgen. Dan ga je écht voor systeemverandering.
Ben je door het verhaal van Margreet ook enthousiast geworden over impact branding? Neem dan vrijblijvend contact met haar op om te sparren over jouw merk!