3 vragen aan… MUD Jeans

3 vragen aan… MUD Jeans

Steeds meer consumenten beseffen zich de impact die schuilgaat achter hun kledingkast. En steeds meer merken zoeken naar alternatieve strategieën en materialen om positieve impact te kunnen creëren in de wereld. De mode-industrie is de op één na grootste vervuiler en voor de prodcutie van een enkele spijkerbroek is al 8,000 liter water nodig. Hoe kunnen we efficiënter omgaan met wat we hebben om minder druk op onze resources te leggen? We zijn blij met de nominatie van MUD Jeans: een merk dat circulaire fashion op de markt brengt. Met een abonnement op je jeans ben je altijd voorzien van een mooi item én houd je waardevolle materialen in de keten. We stelden 3 vragen over hun missie.

Hoe wil MUD Jeans bijdragen aan een movement onder consumenten?

“Uit onderzoeken blijkt dat consumenten meer willen betalen voor duurzame producten. Deel van deze bereidheid is dat mensen zoeken naar merken die aansluiten op hun persoonlijke waarden. Vooral de jongere generatie kijkt steeds kritischer en verwacht ook daadwerkelijk meer van bedrijven. Deze verwachtingen gaan voorbij aan enkel het product dat gekocht wordt: waar kan het bedrijf echt waarde toevoegen of impact maken? Dit uit zich in meer en kritische vragen die worden gesteld. Onze live chat staat soms roodgloeiend omdat mensen op zoek zijn naar achtergrondinformatie. Waar staat MUD Jeans voor en hoe kan ik zelf iets bijdragen via een abonnement op jullie product?”

“Daarnaast zien we dat consumenten steeds meer het idee van products as services accepteren. Het is niet alleen het leasen van een kamer of auto, ook het leasen van een jeans wordt steeds normaler. Dit komt onze missie ten goede en maakt groei van het concept mogelijk.”

Wat is de grootste uitdaging waar jullie als onderneming voor hebben gestaan?

“Wij laten zien dat het anders kan. Afval bestaat niet, dus een wereld zonder wat wij ‘afval’ noemen is echt mogelijk. Het is belangrijk dat we nu een circulaire movement creëren en mensen daarin betrekken. Ook is het natuurlijk leuk om een mooi item een tijdje te kunnen dragen en daarna zonder problemen terug te kunnen sturen. Bij elke bestelling kunnen mensen een oude jeans terugsturen. Het maakt niet uit van welk merk, als er maar minimaal 96% katoen in verwerkt is. Iedereen die van ons een broek ontvangt, laten we een ‘return agreement’ tekenen. Een verklaring waarin je aangeeft je oude jeans altijd aan MUD Jeans te retourneren voor recycling.”

“Het zijn allerlei laagdrempelige activiteiten, die samen verandering teweeg kunnen en moeten brengen. Kleine veranderingen kunnen, als consistent doorgevoerd, uiteindelijk een enorme impact realiseren”.

Hoe krijgen jullie het juiste verhaal bij de consument en wat hebben jullie hierover geleerd?

“Bij MUD Jeans zijn we begonnen met het Lease-A-Jeans concept en daarmee kregen we veel media-aandacht enkele jaren geleden. Op dat moment waren we nog niet klaar voor een echte doorbraak, maar wisten we wel een loyale klantengroep te bouwen. Dit was de start van een grotere impactmissie en de early-adopters daarvan. Door een stevige basis te bouwen, inclusief een goed IT-platform, maken we ons klaar voor meer actie”.

In deze tijd is het vertellen van een inspirerend verhaal zó belangrijk. De gedeelde missie is waar het ons om gaat; en daarom willen we iedereen betrekken.

“Het is belangrijk dat jij een stem hebt en een plekje toe-eigent in de drukke levens van je consumenten. In een tijdperk van overvolle agenda’s en drukke levens is het vertellen van een inspirerend verhaal zó belangrijk. Het zorgt ervoor dat mensen even stil staan en nadenken over de impact die zij kunnen maken met hun keuzes. Wij delen de verhalen van de pioniers in de circulaire en duurzame economie. Dat is waar het ons echt om gaat, die gedeelde missie. Daarin hopen we iedereen te betrekken in de reis naar een duurzame kledingindustrie. Zo hebben we een Recycle Tour gedaan waarin we met ons team naar Valencia zijn gereden om het recycle proces van duizenden oude jeans te filmen. Door mensen een kijkje te geven achter de schermen, win je mensen voor je die zelf ook impact willen maken. Nu organiseren we een productietour naar Tunesië en willen we inzichtelijk maken hoe jeans worden gemaakt – en waar verdere mogelijkheden voor verbetering liggen.”